Projektnapló

HAT-KP-1-2022/1-000268 Határtalanul!

“Elek apó meséi: Erdélyi legendák és mondák nyomában”

Károly Róbert Általános Iskola

Utazás időpontja: 2023.06.05-06.09.

Budapest XV. Kerületi Károly Róbert Általános Iskola
Összeállította: Tánczos Erzsébet (projektfelelős)

2023.06.
Budapest – előkészítő óra

A Magyarság Háza által közzé adott „Törpének lenni az óriások között” című filmet közösen megnéztük, majd a látottakat megbeszéltük, közösen feldolgoztuk.Nagy hatással volt a tanulókra a főszereplő kitartása, önbizalma, az elért sikerei annak ellenére, hogy sok esetben akadályokba ütközött, mindig hátráltatva volt. Nagyon jó példát mutatott mindenki számára abban, hogy nincsenek lehetetlenek, csak akarni kell, és amit elhatározunk, ki kell tartani mellette.
Megismerkedtünk a Kárpát-medencei bakancslista utunkhoz kapcsolódó elemeivel. Ezekből válogattuk ki a ránk vonatkozókat: Déva, Kolozsvár, Székelyudvarhely, Torockó nevezetességeivel a bakancslista segítségével is ismerkedtünk.
A tervezett helyszínekről, azok nevezetességeiről, hírességeiről PPT előadásokat tartottak egymásnak a résztvevők. Térképen mindig megnéztük, hol található egy-egy helység, így képzeletben már végig utaztuk a kirándulást.

2023. június 5.
Budapest – Király-hágó – Torockó

1. június 5-én reggel hétkor izgatottam tébláboltunk az iskola előtt. Hamarosan el is indultunk öt napos erdélyi Határtalanul kirándulásunkra, melyet már nagyon vártunk.

Első megállónk a történelmi Erdély kapujában, a Király-hágón volt, ahol lefotóztuk a Nyugati-Kárpátok látványos vonulatát .

Körösfő volt utunk következő megállója, megnéztük a református templomot, mely tipikus kalotaszegi stílusú. Károly Károly tiszteletes mesélt nekünk a templom múltjáról és jelenéről. Megcsodáltuk a templomban a helyi asszonyok varottasait. Megfigyeltük a virágdíszes fakazettás mennyezetet.

Este Torockóra érkeztünk, szállások elfoglalása, vacsora után  sétáltunk a gyönyörű, Europa Nostra díjas falu központjában.

2023. június 6.
Tordai-hasadék – Kolozsvár-Medve tó

2023. június 6-án, kedden első utunk a legendák szurdokába  a  Tordai-hasadékba vezetett.  A szurdokban futó, függőhidakkal felszerelt túraút végig járása felejthetetlen élmény, visszafelé a hasadék tetején futó, kilátásban gazdag útvonalat választottuk, ami nagy kihívást és hatalmas élményt jelentett.

Kolozsváron megnéztük a nevezetességeket, a Szent Mihály templom és a Mátyás szobor tette ránk a legnagyobb hatást.

Szovátán Európa legnagyobb heliotermikus tava,  az 1870-es években  kialakult sós vízű Medve-tó nagyon tetszett nekünk. Azt is megtudtuk, hogy nevét medvére hasonlító formájáról nyerte el a tó.

Este érkeztünk Farkaslakára, itt két éjszakát töltöttünk.

2023. június 7.
Farkaslaka – Gyergyófalu – Békás-szoros – Gyilkos tó – Korond

Szerdán reggel első utunk Farkaslakán Tamási Áron két  cserfa között lévő, Szervátiusz Jenő által faragott gránittömbbel jelzett sírjához vezetett. A sír melletti Trianon emlékművénél, a trianoni szerződés aláírására emlékezünk.

Ezután a közeli Szejkefürdőn a „ kalandor természetű székely”, Székelyföld néprajzi leírójának, Orbán Balázsnak a sírját néztük meg, melyhez egy sor székelykapu vezetett el.

Látogatást teszünk Gyergyóalfaluban a legendás festőművésznél, Balázs Józsefnél, akitől a székelyekről sok érdekességet hallottunk.

A Békás-szorosban  és a Gyilkos tónál  sétáltunk, megcsodáltuk a természet csodálatos alkotásait.

Gyergyószentmiklóson az  örmény katolikus templomnál időztünk, sok mindent megtudtunk az örményekről.

Ebbe az élményekben gazdag napba még az is belefért, hogy Korondon Tófalvi Csaba sóvágó műhelyébe is ellátogattunk. A sóvágó megmutatta, hogy hogyan munkálja meg a sótömböt, s elmesélte, hogy a parajdi só mi mindenre jó, és milyen sok terméket készítenek belőle.

2023. június 8.
Székelyudvarhely – Segesvár – Keresd – Déva

Csütörtökön első programunk városnézés volt Székelyudvarhelyen.

Láttuk az Úr napjára felékesített katolikus templomot, a Vasszékelyt, Orbán Balázs szobrát és a Nemzeti szoborparkot.

Segesvár várfalakkal és bástyákkal körülölelt történelmi központjában sétáltunk. Nagyon tetszett nekünk az  óratorony, mely  a város jelképe és egyik legismertebb műemlék. A város központjában napjainkig fennmaradtak a középkori szász építészet műemlékei.

Délután egy reneszánsz kastélyt látogattunk meg Keresden, ugyanis  felkerestük a Bethlenek ősi várkastélyát.

Este Dévára érve megismerkedünk a Szent Ferenc Alapítvány által fenntartott és a nehéz sorsú gyerekeknek otthont, családot adó intézménnyel. Átadtuk adományunkat , megismerkedünk az alapítvány működésével.

2023. június 9.
Déva – Vajdahunyad – Arad

Pénteken, kirándulásunk utolsó napján bepakoltunk a buszba, majd Déva várának meghódítására indultunk, ám a nagy köd miatt nem mentünk fel.

Vajdahunyadra érve, a „Várak királyát”, a Hunyadi-Bethlen várkastélyt látogattuk meg. A Hunyadi család vajdahunyadi várkastélya a 19. században már a magyar nemzet építészeti ereklyéjévé vált. Az 1896-os millenniumi ünnepségek, a honfoglalás emlékére készítették el mását, a Vajdahunyad várát Budapesten.

Utunk utolsó állomása Arad  volt, ahol  megkoszorúztuk az Aradi vértanúk kivégzésének emlékművét  a Megbékélés parkban.

Arad után nem volt több programunk, nagyon sok élménnyel gazdagodva érkeztünk haza. Ez a kirándulás összehozott minket, és közben sok szép tájat , műemléket, templomot láttunk. Sok mindent megtudtunk a székelység, a Hunyadiak, a Bethlenek , hallotunk erdélyi legendákat és mondákat is. A kirándulás hatására mindannyian megszerettük Erdélyt, és szeretnlnk vissza is térni a meglátogatott helyekre.

Feldolgozó Témanap

A feldolgozás során villámkérdéseket tettünk fel a tanulóknak a látottakról, hallottakról. Nagy sikere volt a feladatnak, szinte minden kérdésre minden gyerek tudta a választ.

A nap második részében összeállítottuk a faliújságot, majd iskolagyűlésen adtunk számot az átélt élményekről, mindarról, amiket láttunk és tanultunk. Minden meglátogatott helyszínt egy-egy tanuló vállalt el, és egy-egy diakocka segítségével mesélt az adott helyről.